× Search
SuperUser Account
/ Categories: BuBaO Nieuws

Jaarthema Lagere School 2019-2020

Berkenbeek Binnenstebuiten

Een zonovergoten zomervakantie ligt alweer achter ons. Het nieuwe schooljaar heeft zijn deuren terug geopend. Ook dit jaar een fijn jaarthema om ons pedagogisch project levendig te maken. Dit jaar kozen we voor: “Berkenbeek Binnenstebuiten!”

We vertelden vorige jaren reeds dat, sinds de invoering van het M-decreet, onze werking op school onderhevig is aan heel wat veranderingen. Telkens trachten we hierop te anticiperen. We voelden aan dat de zorgnoden van de leerlingen veranderde, verschoven. Omdat een kind niet te vatten is in een type,…keken we over de types heen. We groepeerden de leerlingen met dezelfde onderwijs- of leernoden. Dit om een onderwijsaanbod op maat te kunnen bieden. Onze leerkrachten moeten nog meer hun expertise  delen. Dit om te leren van elkaar. Met deze ‘vernieuwde blik’ keken we naar onze organisatie ( klasgroepen, teams lokaalverdeling, speelplaatswerking,…). We ‘keerden’ letterlijk  onze werking  ‘Binnenstebuiten’, met een grote verhuis als gevolg. Met een goed gevoel kunnen we een frisse start nemen in dit schooljaar vol nieuwe uitdagingen. Meer concrete info  hierrond geven we graag op de infoavond.

Maar dit jaarthema gaat nog verder…..

Dag in dag uit zijn we bezig met het zoeken naar manieren om onze leerlingen te prikkelen en te stimuleren in hun ontwikkeling. We onderwijzen hen, we leren hen over waarden en normen, we sturen hun gedrag bij en moedigen hen aan bij elk stapje. Vorig schooljaar lag het accent op gedrag. Dit schooljaar gaan we hiermee verder en leggen we met het jaarthema ‘Berkenbeek Binnenstebuiten’, de focus op wat we niet kunnen zien, op de binnenkant.

Bekijk het eens op deze manier… Kinderen zijn als bomen. Ze groeien beiden twee kanten op: naar boven en naar beneden, naar binnen en naar buiten. Ze kunnen pas naar de hemel reiken, met hun voeten stevig geworteld in de grond. De wortels van een boom moeten even hard groeien als zijn kruin, anders waait hij om bij een storm. Kinderen die veerkrachtig zijn en zich verbonden voelen, vooral met zichzelf, hebben meer kans om uit te groeien tot gelukkige volwassenen.

Volgende leerkansen zien we binnen dit thema:

  • ‘Zelfkennis is het begin van alle wijsheid’. Wie ben ik? Wat zijn mijn voorkeuren? Mijn behoeften? Mijn talenten? Waar word ik blij van? Waar krijg ik energie van? Hoe kan ik stress bij mezelf herkennen en wat kan ik zelf doen om terug rustig te worden? Wat is mijn mening en durf ik deze uiten?
  •  ‘Help, ik voel zoveel!’ Het (negatieve) gedrag dat we zien is vaak het topje van de ijsberg en is vaak een signaal. Leren over gevoelens is dus erg belangrijk. Kinderen kennen vaak weinig woorden om hun emotie te beschrijven. ‘Ik voel me niet goed’, is vaak het antwoord. Vaak zijn ze zich niet eens bewust van hun gevoelens. Laten we hen leren stil te staan bij hun gevoel. Waar komt het vandaan? Hoe komt het dat ik mij zo voel? Hoe toon ik dit in woorden, met mijn lichaam, in mijn gedrag? Wat is de link tussen voelen en denken en hoe kan positief denken mijn gevoel en mijn gedrag veranderen?  We leren hen dat emoties NUTTIG zijn. Verdriet helpt je loslaten en tranen zuiveren. Woede is een eerlijke reactie die je vertelt wat je niet graag hebt. Het helpt je opkomen voor jezelf. Jaloezie leert je wat je graag wil,…  Emoties tonen MAG en is gezond! Leer hen wel hoe je dit op gepaste wijze kan doen…
  •  ‘Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, om jezelf te kunnen zijn’. Laten we onze kinderen daarom ook eens uitdagen, hen durven confronteren en hen uit hun comfortzone halen. Als kinderen ervaren dat je schrik kan overwinnen, moeilijke taken stapje voor stapje kan aanpakken, een groot ‘probleem’ kan opdelen in kleine stukjes of samen kan oplossen, dán geeft dit hen veerkracht en zelfvertrouwen!
  • ‘De mooiste dingen kan je niet kopen, die moet je VOELEN!’ We horen onze leerlingen vaak zeggen: ‘later wil ik een groot huis met een zwembad en een Porsche.’ Materiële dingen kunnen er echter niet voor zorgen dat je goed in je eigen vel zit. Samen spelen en vriendschap ervaren, geeft je vreugde. De belangrijkste dingen in het leven, zijn geen dingen!

Naast deze suggesties zullen er ongetwijfeld nog vele andere leerkansen te ontdekken zijn in dit jaarthema. De figuurtjes uit de gelijknamige film(Inside out/ Binnenstebuiten) zullen zeker een inspiratie kunnen zijn voor onze leerlingen, voor collega’s,….

 

Previous Article Uitslag tombola Bouwfeesten 2019
228

ACTIVITEITENKALENDER

DEEL JE VERHAAL OP

'DE SCHELP' ONS ZORGNETWERK NOORDERKEMPEN

De Schelp Zorgnetwerk Noorderkempen vormt samen met het Revalidatiecentrum, de scholen voor buitengewoon onderwijs Berkenbeek de zorginstellingen van het Spectrum, een netwerk van instellingen, dat opkomt voor personen met een beperking in de Noorderkempen. Doel is: nieuwe initiatieven te ontwikkelen en te beheren, de onderlinge samenhang en de interne communicatie te bevorderen, de gemeenschappelijke initiatieven van de drie organisaties te ondersteunen en te stimuleren, de relaties met de lokale besturen te onderhouden.